Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

Οι κίνδυνοι από τα κριτήρια του υπ. Παιδείας για τις συγχνεύσεις σχολείων

Ορισμένες από τις σημαντικές εκπτώσεις στην ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης που συνεπάγονται ορισμένα από τα κριτήρια που θέτει το υπουργείο Παιδείας για την επιλογή των σχολείων που θα καταργηθούν ή θα συγχωνευτούν αναλύει σε ρεπορτάζ της η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Στο μεταξύ, στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του βρίσκεται το σχέδιο του «Νέου Λυκείου» που πρόκειται να αλλάξει το Λύκειο όπως το γνωρίζαμε.

Πιθανότατα στις αρχές της μεθεπόμενης εβδομάδας ανακοινώνεται από το υπουργείο Παιδείας το σχέδιο των συγχωνεύσεων εκατοντάδων σχολείων σε ολόκληρη τη χώρα. Το υπουργείο λειτουργεί αντίθετα σε ρυθμίσεις που είχαν προβλέψει οι νομοθέτες για τις προηγούμενες γενιές μαθητών επισημαίνουν εκπαιδευτικοί και τοπικοί φορείς ένα μήνα μετά την εξαγγελία αυτών των κριτηρίων και εν αναμονή της λίστας με τα σχολεία που θα μείνουν εκτός του αναδιαρθρωμένου σχολικό χάρτη.


Σύμφωνα με τα νέα κριτήρια, ουσιαστικά καταργείται ο ρόλος των τοπικών κοινωνιών στη λήψη αποφάσεων για ιδρύσεις ή καταργήσεις σχολείων. Το υπουργείο Παιδείας προσπέρασε τις αναμενόμενες αντιδράσεις και αντικατέστηκε το ρόλο των τοπικών κοινωνιών με «τις απόψεις των εκπροσώπων των δήμων», δηλαδή των δημάρχων, οι οποίες υποτίθεται πως θα ληφθούν υπόψη.

Η υπουργός Α. Διαμαντοπούλου μιλώντας στους δημάρχους κατά τη σχετική ενημέρωση του υπουργείου Παιδείας, είπε μεταξύ άλλων ότι «δεν υπάρχει περίπτωση να στοιβαχθούν μαθητές σε τμήματα».
Στη συνέχεια όμως πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει λόγος σε μια μεγάλη πόλη όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη να υπάρχουν δύο σχολεία σε ένα κτίριο με μέσο όρο μαθητών 12 και 13. Γιατί αυτό λειτουργεί σε βάρος και του σχολείου και πολλές φορές και των μαθητών», επαναλαμβάνοντας το βασικό επιχείρημα του υπουργείου ότι οι μαθητές θα ωφεληθούν από τα πολυπληθέστερα τμήματα, αφού έτσι θα φτάνουν τα χρήματα για εργαστήρια, καθηγητές κ.λπ.

Σύμφωνα όμως με τις δηλώσεις της υπουργού, αυτό δεν αποκλείει σχολεία που ήδη έχουν εργαστήρια και σύγχρονες εγκαταστάσεις να εκκενωθούν ενώ οι μαθητές τους θα αναγκάζονται να ταξιδεύουν δεκάδες χιλιόμετρα για να γεμίσουν τα «κενά» σε τάξεις άλλων σχολείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα αυτά εξαγγέλλονται «χωρίς να έχει προηγηθεί καμία σχετική μελέτη», όπως τονίζει ο Φώτης Παπουτσής, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Β' Αιτωλοακαρνανίας.

Οι υπουργικές εξαγγελίες επιφέρουν την ανατροπή και του μοντέλου των σχολικών κτιρίων που δημιουργούνταν μέχρι σήμερα. Η Μαρία Δανιήλ, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Νέας Σμύρνης - Καλλιθέας - Μοσχάτου, επισημαίνει πως ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων έχτιζε επί τόσα χρόνια συγκροτήματα 10-12 τμημάτων, που είναι προφανές ότι δεν αντιστοιχούν στα 15 που οραματίζεται η Α. Διαμαντοπούλου ως ιδανικά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την ειδική νομοθετική πρόβλεψη είχε γίνει το 1985 σχετικά με το όριο των τμημάτων που μπορεί να έχει ένα γυμνάσιο, αυτά δεν μπορούσαν να είναι πάνω από 9, και αν γινόταν υπέρβαση θα έπρεπε να χτιστεί κι άλλο σχολείο.
Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί, η δομή των σχολικών μονάδων πρέπει να αποθαρρύνει τη συγκρότηση τεράστιων και απρόσωπων σχολικών μονάδων, ειδικά στους ευαίσθητους μαθητικούς πληθυσμούς του γυμνασίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου